Tuesday, March 17, 2009

DEFINISI KECERGASAN

DEFINISI KECERGASAN

Menurut Organisasi Kesihatan Dunia atau ‘World Health Organization’ (WHO) kecergasan adalah ‘kebolehan melakukan sebarang kerja tanpa rasa penat, serta mempunyai cukup tenaga untuk berekreasi dan mempunyai lebihan tenaga untuk melalui peristiwa kecemasan’.

Atau dalam ertikata lain, KECERGASAN juga boleh ditakrifkan sebagai kebolehan seseorang individu melakukan sebarang perkara melibatkan fizikal atau mental tanpa rasa penat. Sebagai tambahan juga WHO mentafsir kecergasan harus ada elemen aktiviti fizikal melalui senaman atau aktiviti rekreasi. Selain itu, seseorang yang benar-benar cergas harus ada keupayaan untuk berdepan dengan keadaan cemas seperti apabila Amir berhadapan dengan anjing yang sedang marah lalu mengejarnya dan Amir berjaya melepaskan diri daripada anjing tersebut setelah melompat satu batang longkang yang besar tanpa menyedarinya. Contoh ini boleh membuktikan bahawa Amir adalah seorang yang cergas.


Selain itu, saya juga boleh memberi contoh lain menurut takrifan WHO itu bahawa Presiden George W. Bush juga cergas apabila dapat mengelak 2 balingan tepat sepasang kasut oleh seorang wartawan Iraq yang sangat marah kepadanya kerana telah merosakkan Negara bertuahnya. Jika presiden Amerika itu seorang yang cergas sudah pasti beliau menguruskan masa senamannya dengan berkesan walaupun berhadapan dengan jadual yang padat.


Dalam bolasepak pula, contoh terbaik ialah apabila situasi di jatuhkan pihak lawan ketika melompat tinggi untuk menanduk bola. Pada kebiasaannya pemain akan jatuh kebawah dan yang membezakan pemain cergas atau tidak ialah pemain yang tidak cergas sepenuhnya akan jatuh dengan kecederaan yang maksimum manakala pemain yang cergas akan lebih selamat. Ini kerana elemen yang ada dalam kecergasan membantunya untuk bertindak balas melalui titik keseimbangan yang lebih optimum secara optimum.


Justeru, persoalannya ADAKAH ANDA CERGAS?


Bagaimanakah anda tahu tentang kecergasan anda? Atau bagaimana saya ingin tahap kecergasan saya dipertingkatkan? Dan pelbagai lagi persoalan yang timbul berkenaan itu. Lantaran itu, sepanjang musim 24 keluaran seterusnya akan saya rungkaikan satu persatu daripada elemen kecergasan sehingga bagaimana cara senaman yang betul dan proses membuat program kecergasan. Jadi saya harap saudara pembaca sekelian dapat bersama dengan saya sepanjang tempoh tersebut.

Antara topik-topik yang menarik yang akan saya huraikan setiap keluaran mulai keluaran akan datang adalah seperti

- kecergasan fizikal

- kecergasan mental

- komponen-komponen kecergasan

- kecergasan berkaitan kesihatan

- kecergasan berkaitan biomotor (skil @kemahiran)

- kesihatan dan kecergasan

- cara yang efektif untuk memanaskan badan

- regangan dalam sukan dan bolasepak

- latihan kecergasan secara am

- rancangan latihan kecergasan

- latihan kecergasan di padang bolasepak

- latihan kecergasan di kolam renang

- latihan kecergasan di dalam gymnasium

- latihan kecergasan di luar (tasik @ taman-taman rekreasi)

- latihan kecergasan di pasir pantai

- latihan kecergasan sebelum pembedahan

- latihan kecergasan selepas pembedahan tahap 1

- latihan kecergasan selepas pembedahan tahap 2

- latihan kecergasan selepas pembedahan tahap 3

- latihan kecergasan untuk kekuatan bahagian bawah (pinggang ke bawah cnth kaki)

- latihan kecergasan untuk kekuatan bahagian atas (pinggang ke atas cnth perut, pinggang

dan tangan)

- tips ingin menjadi pemain yang cergas dan kuat

No comments:

Post a Comment